Bara hälften så stora utsläpp från elbilsbatteri

För två år sedan släppte Svenska Miljöinstitutet en uppmärksammad rapport om hur mycket växthusgaser som tillverkningen av elbilsbatterier orsakar. Nu har forskarna följt upp rapporten och kommer till ett helt annat resultat.

Det här är en artikel från 2019.

Elbilarna blir allt fler och släpper inte ut några avgaser när de körs. Men hur mycket kostar det klimatet att tillverka batterierna där energin lagras?

IVL Svenska Miljöinstitutet kom för två år sedan fram till att tillverkningen av elbilsbatterier orsakar utsläpp på 150–200 kilo koldioxid för varje kilowattimme som batteriet kan lagra.

Nu har IVL följt upp den tidigare studien och kommer fram till att siffrorna i själva verket är mindre än hälften. I den nya studien, som gjorts på uppdrag av Energimyndigheten, landar utsläppen på 61–106 kilo koldioxid per kilowattimma lagringskapacitet.

Skillnaden beror på att den tidigare analysen byggde på förhållandevis gamla vetenskapliga data.

– Den mest aktuella litteraturen byggde på mätningar fabriker som inte hade full produktion, säger Lisbeth Dahllöf, forskare och projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Hon påpekar att batteritillverkning i stor skala är en teknik under snabb utveckling. Den nya analysen bygger på nyare data. Den lägre utsläppssiffran på 61 kilo gäller för en storskalig fabrik i full produktion som använder förnybar el.

– Det är så allt fler fabriker kommer att se ut i framtiden, säger Lisbeth Dahllöf.

Majoriteten av dagens batterier tillverkas dock i Asien med hjälp av fossil energi vilket resulterar i den högre siffran på 106 kilo.

En skillnad mellan de båda beräkningarna är också att i den förra ingick återvinningsprocessen som stod för 15 kilo koldioxid. Även batteriets livslängd har visat sig vara 14 år eller mer istället för 8, vilket gör att batteriets andel av bilens klimatutsläpp blir ännu lägre.

Går det att ytterligare kapa klimatutsläppen vid batteritillverkningen?

– Det går att energieffektivisera tillverkningen. Man kan även göra åtgärder i gruvdriften och råvaruraffineringen, säger Lisbeth Dahllöf.