Annons

En ovanlig typ av läsarundersökning bygger på så kallad funktionell magnetresonanstomografi (fMRI).

Bild: 
iStock

Hjärnkamera förutsäger klickmonster

Forskare i USA har studerat hjärnan hos människor som läser tidningsartiklar på nätet – och hittat mönster som kan avslöja vilka texter som blir virala.

Författare: 

Publicerad:

2017-02-27

Somliga artiklar sprider sig som en gräsbrand, andra faller i glömska. För att ta reda på hur folk reagerar på olika texter har amerikanska forskare gjort en ovanlig typ av läsarundersökning.

Sammanlagt 80 studenter fick ligga i en hjärnkamera och läsa artiklar om hälsa från tidningen New York Times. På en femgradig skala skulle de skatta hur troligt det var att de skulle dela artiklarna på Facebook.

Försökspersonernas skattningar gav en ganska god bild av vilka artiklar som blev virala i verkligheten. Det gjorde även prognoser baserade på studenternas hjärnaktivitet.

– En del av skillnaderna kunde bara förklaras med hjälp av hjärnaktiviteten, säger Christin Scholz, hjärnforskare vid University of Pennsylvania.

De mest delade artiklarna ökade aktiviteten i delar av hjärnan som forskarna anser motsvara tre mentala funktioner: tänkande om andras tankar, självreflexion samt tankar om sakers värde.

Det är oklart om hjärnan verkligen har den typen av avgränsade avdelningar. Men oavsett vad som rörde sig i huvudet på studenterna så fanns en tydlig koppling mellan deras hjärnaktivitet och vilka artiklar som blev virala.

Christin Scholz och hennes medarbetare hoppas att deras rön, som publiceras i tidskriften PNAS, ska leda till effektivare sätt att få folk att dela material på nätet.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
10 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Lägg till kommentar