Annons

Framtidens bilar

Framtidens bilar

Alla är överens om att det snart är slut med bensin som motorbränsle. Däremot har det stått strid om huruvida man ska satsa på biobränsle för explosionsmotorer eller gå in för eldrift så snart som möjligt. Problemet med eldrift har framför allt varit bristen på tillräckligt bra batterier. Två artiklar i senaste numret av tidskriften Science (22 maj) pekar mot att eldriften snart kommer att kunna koras som vinnare.

I den ena artikeln visar J.E. Campbell och medarbetare hur det i alla upptänkliga situationer ger mindre utsläpp av växthusgaser att använda etanol för att alstra elektrisk energi och sedan använda den att driva bilar med, än att använda etanolen som motorbränsle. I den andra artikeln beskriver Y.J. Lee och medarbetare hur man kan använda ett genetiskt modifierat virus för att konstruera effektiva elektroder för litiumjonbatterier, med liten materialåtgång och på ett miljövänligt sätt. De manipulerar kol, metaller och fosfatjoner i nanoskala med hjälp av aminosyror som placeras på rätt ställen på virusproteinerna.

Kommentarer

En ganska läcker sak med

Inlagt av Anonym (inte verifierad)

En ganska läcker sak med elektriska bilar är att de accelererar snabbare än bensindrivna. Som jag har förstått det har en elmotor samma vridmoment oavsett varvtal vilket gör att man kan få fullt drag direkt. Sportbilsfantaster borde alltså älska elbilar för deras prestanda. Hur vi gör med ljudet är ett annat problem - vrålande motorer är sexigare än surrande!

Ingen tekniker tycks ha

Inlagt av Lars Olof Björn

Ingen tekniker tycks ha reagerat på detta, så jag gör väl ett försök. Om jag minns rätt från min studietid så beror vridmomentet på hur motorn är kopplad. En s.k. seriemotor, i vilken statorns och ankarets lindningar är kopplade i serie har (fortfarande om jag minns rätt) ett mycket stort vridmoment i starten, och användes t.ex. i spårvagnar, och skulle kanske inte heller vara så dåligt för vår bloggare ovan, som nog tycker om att göra rivstarter.

Kommentera

Annons