Forskning med psykiskt störda grisar

Kontroversiellt danskt projekt skapar grisar med schizofreni.

Författare:

Publicerad:

2001-12-01
Kan grisar hjälpa oss att bättre förstå orsakerna till schizofreni? Ja, det hoppas åtminstone några danska forskare. De planerar att skapa schizofrena grisar genom att behandla dräktiga suggor med speciella gifter som kan påverka hjärnans utveckling hos grisembryon. En bidragande orsak till schizofreni kan nämligen vara att patientens hjärna har utsatts för gifter under fostertiden. Grisar har välutvecklade sociala hierarkier. Det gör det möjligt att undersöka störningar som kan kopplas till sjukdom hos grisarnas sociala beteenden, anser de danska forskarna.

Forskarna antar att de mentalt störda grisarna kommer att försöka dra sig undan och därigenom hamna lägst ner på den sociala rangskalan. Danskarnas förhoppning är att kunna studera samband mellan sjukliga förändringar i grisarnas hjärnor och rubbningar i beteendet. Ur etisk synvinkel kan projektet diskuteras, men också ur vetenskaplig. Kritiska forskare har bland annat frågat sig hur man tar reda på om en gris har tankestörningar eller hallucinationer, något som är förknippat med sjukdomen.