Ny gren upptäckt på människans släktträd

Ett fossilt lillfingerben från en grotta i Ryssland kommer från en tidigare okänd släkting till oss själva, enligt en forskargrupp ledd av svensken Svante Pääbo.

För två år sedan hittade ryska arkeologer ett ben från toppen av ett lillfinger i grottan Denisova i Altaibergen i ryska Sibirien. Nu visar genetiska analyser att benet kommer från en människosläkting som skiljer sig från både neandertalarna och våra egna föregångare. Benet är omkring 40 000 år gammalt och kommer sannolikt från ett fem till sju år gammalt barn.

– Det här ger en mycket mer komplicerad och intressant bild av vilka människoformer som fanns vid den här tiden, säger Svante Pääbo, professor vid Max Planckinstitutet för evolutionär antropologi i Leipzig, Tyskland.

Forskarna har kartlagt dna från så kallade mitokondrier som bara ärvs på mödernet. De kallar fossilet "kvinna X" trots att de inte vet om det var en flicka eller pojke.

Resultaten visar att det sibiriska barnets och våra egna senaste gemensamma släktingar levde för ungefär en miljon år sedan. Neandertalarnas släktgren vek av från vår för mindre än en halv miljon år sedan.

Kvinna X kan ha tillhört en folkgrupp som parade sig med neandertalare eller moderna människor som också levde i området, skriver forskarna i tidskriften Nature. De hoppas att få veta mer om den saken genom att analysera dna från barnets kromosomer.