skräp-dna

De delar av vår arvsmassa som tidigare betraktats som innehållslösa visar sig nu ha många viktiga funktioner.

2012-10-17

För ungefär tio år sedan fann forskare att bara två procent av våra gener används vid tillverkningen av proteiner. Resterande 98 procent sågs mer eller mindre som skräp, som inte fyllde någon funktion.

Nya rön från det stora forskningsprojektet ENCODE, som under lång tid har kartlagt vår arvsmassa i detalj, ger en annan bild. Upp till en femtedel av ”skräpet” fungerar som ett slags reglage. Dessa dna-sekvenser kan bestämma om gener ska vara av- eller påslagna, var i kroppen de ska verka och i vilken takt. Flera sekvenser kan också samverka, vilket ytterligare komplicerar frågan om hur egenskaper och sjukdomar går i arv.

Men mycket är fortfarande höljt i dunkel. Men även om vårt skräp-dna gör något, är det oklart i vilken grad det gör något nyttigt – och hur många reglage som egentligen fungerar. Dessutom verkar det som att ytterligare 60 procent av vår arvsmassa fyller en annan typ av funktion. Men ingen vet riktigt vilken.