Fysisk aktivitet är ett slags medicin. Nu vet forskarna hur den fungerar.

Bild:
Mattias Carlén

Därför hjälper träning mot stress

Vältränade muskler tillverkar ett skyddande ämne, enligt svenska forskare. Upptäckten kan leda till att musklerna blir ett nytt mål för antidepressiva läkemedel.

2014-09-25

Varje år får över 100 000 svenskar ett recept på fysisk aktivitet av sin läkare. Det är känt att motion hjälper mot bland annat depressioner och stress – i många fall bättre än läkemedel. Nu har forskare vid Karolinska institutet i Stockholm upptäckt kemiska förändringar i kroppen som kan förklara sambandet.

De utsatte möss för oljud, blinkande lampor och rubbad dygnsrytm under fem veckor. Vanliga möss blir apatiska efter en sådan behandling. Men det blir inte möss som är genförändrade så att de föds med vältränade muskler.

En tränad muskel tillverkar ett enzym med förmåga att bryta ner kynurenin, ett ämne som bildas vid stress och kan ge symtom på depression. På så vis blir träning alltså ett skydd för hjärnan.

Möjligen kan läkemedel ha liknande effekter.

– Vi hoppas kunna utveckla en ny typ av mediciner mot depressioner som riktar sig mot musklerna i stället för mot hjärnan, säger Jorge Ruas, muskelfysiolog vid Karolinska institutet.

De nya resultaten publiceras i tidskriften Cell.