Narkotika i form av heroin, morfin och andra opiater används illegalt av mer än 16 miljoner människor i hela världen.

Recept för att tillverka eget morfin av jäst

2015-06-26

Sedan urminnes tider har mjölksaft från örten opievallmo gett såväl smärtlindrande mediciner som knark. Nu har hela listan med inblandade gener kartlagts, vilket innebär att vallmon kan få konkurrens av genförändrad bagerijäst.

I över ett kvartssekel har forskare arbetat med att kartlägga den långa kedjan av biokemiska processer som vallmoplantan använder för att tillverka morfin.

– Vi har hittat den sista av alla gener som behövs för den processen, säger Ian Graham, professor i biokemisk genetik vid University of York, Storbritannien.

Därmed är det i princip möjligt att genförändra vanlig bagerijäst så att den producerar morfin och liknande substanser.

Det kan i bästa fall leda till nya varianter av smärtstillande mediciner som är billigare, effektivare och mindre beroendeframkallande än dagens.

Men om jästen hamnar i fel händer kan den bli en källa till illegala droger. Odlingen är enkel. Det behövs bara en plastdunk och näring i form av socker.

Det är också tänkbart att någon med kunskaper i molekylärbiologi framställer knarkproducerande jäst med hjälp av den genetiska information som nu är tillgänglig.

– Det är oundvikligt att de här generna publiceras. Om vi inte hade gjort det, så skulle någon annan göra det, säger Ian Graham.

Forskarna beskriver sina resultat i tidskriften Science.