Cern

För att citera den ryske raketforskaren Konstantin Tsiolkovskij: "Jorden är mänsklighetens vagga, men människan kan inte leva i vaggan för alltid." Det var Tsiolkovskij (
Den nya väteisotopen kallas H7. Alla lättare former är redan kända: förutom H1 som är den vanligaste formen, finns även deuterium (H2), tritium (H3) och så de namnlösa H4, H5 och H6.
Det ryktas bland bloggande fysiker att den gäckande Higgspartikeln kan ha visat sig bland miljoner andra spår.
Den osynliga materien upptäcktes av den schweiziske astronomen FritzZwicky, som på 1930-talet studerade galaxhopen Coma.
Det överraskande fyndet gjordes i en accelerator i Brookhaven på Long Island utanför New York. Fysikerna krockade tunga guldkärnor med varandra med nästan ljusets hastighet. Inuti atomkärnan finns protoner och neutroner, och de rymmer de minsta byggstenarna - kvarkar. Kvarkarna hålls ihop så hårt av de så kallade gluonerna att ingen ännu har träffat på fria kvarkar. De sitter fångna tre och tre inuti sina partiklar. Men när guldkärnorna kolliderar med mycket hög energi upplöses alla bindningar, och kvarkar kommer loss huller om buller med gluonerna. För en bråkdels sekund skapas den ursoppa...