rymdteleskop

Det händer mycket i den tomma rymden mellan stjärnorna. Trots att den är tommare än något tomrum vi kan skapa på jorden pågår där kemisk aktivitet för fullt.
Från början, den 6 januari i år, såg den ut som en komet. Inte så märkvärdigt kanske. Men den något ovanliga formen frestade astronomerna till en närmare titt med rymdteleskopet Hubbles nya kamera.
Genom att studera ett knippe gammastrålar som anlänt till rymdteleskopet Fermi efter en över 7 miljarder ljusår lång resa testade forskarna om ljusets hastighet verkligen är konstant.
Lagunnebulosan ligger mellan fyra och fem tusen ljusår bort i Skyttens stjärnbild. Mängder av stjärnor håller på att bildas inne i det gigantiska, hundra ljusår breda molnet.
En dag kommer stjärnan Betelgeuse att explodera i en supernova, det vet astronomerna. Men om det inträffar om tio eller om tiotusen år är ovisst.
Nyheten om ett nedslag på Jupiter kom den 19 juli från en amatörastronom i Australien och fick flera teleskop att avbryta sina uppdrag för att vända blicken mot planetsystemets mäktigaste medlem.