Får det lov att vara en bakteriepannkaka?

Det finska företaget Solarfoods tillverkar ett nytt protein med bakterier, koldioxid och vätgas som råvara. Proteinet ”Solein” har en hundradels klimatpåverkan jämfört med kött, enligt Juha-Pekka Pitkänen, en av företagets grundare.

I bioreaktorn bakom Juha-Pekka Pitkänen producerar bakterierna i dagsläget ungefär 300-1000 gram torkat proteinpulver per dag.
Bild: Vilja Pursiainen

Du säger att detta är helt ny mat för mänskligheten, vad är det som är nytt?

− Bakterien vi använder har inte använts förut, varken till mat eller något annat. Quorn, spirulina och chlorella är också mikrobiella livsmedel, men de är andra organismer och odlas annorlunda.

Vad gör detta helt annorlunda från till exempel Quorn?

− I båda fallen är huvudprodukten en odlad mikroorganism. Skillnaden är att Quorn är en svamp som kräver socker som råmaterial. Vår bakterie behöver bara kol från luftens koldioxid, väte som tillverkas genom att dela vatten med elektricitet, och ammoniak, vilket liknar Quorn-processen. I båda processerna måste dessutom olika mineraler läggas till. Vi tar ingen åkermark i anspråk, vi skulle kunna odla vår mat i öknar eller andra hårda miljöer, så länge vi har el, luft och vissa mineraler.

Men människor har ju använt mikroorganismer länge för att producera till exempel yoghurt och öl?

− Ja, förr kunde folk plocka de organismer som dök upp i olika processer. Nu kan vi välja mikroorganismer från den stora biologiska mångfalden och odla dem som huvudprodukt under förhållanden som vi vet ger det bästa resultatet.

Vad har ni gjort för mat hittills och hur smakar den?

− Produkten från bioprocessen efter torkning är gult proteinpulver. Hittills har vi gjort kakor och pannkakor av det. De är som alla andra pannkakor men med en antydan av morotsmak som bonus.

Vilka är de viktigaste utmaningarna som ni behöver lösa till 2021 när Solein är tänkt att börja säljas?

− Eftersom detta är en ny mat måste vi visa att detta är säkert som livsmedel och få godkännande från EU-kommissionen. Vi måste utveckla goda konsumentprodukter och visa att produktionen fungerar i stor skala.

Varifrån kommer bakterien som ni arbetar med?

− Vi har hittat den i finsk natur. Jag kan tyvärr inte säga namnet på den men liknande organismer finns i jord. Från tidigare experiment med kända organismer kände vi till förhållandena där denna typ av organismer gillar att växa.

Juha-Pekka Pitkänen

Doktor i bioteknik, tidigare vid VTT Technical Research Centre of Finland. Bakterietekniken är utvecklad i samarbete mellan Lappeenranta University of Technology (LUT) and VTT Technical Research Centre of Finland.