Livet till sjöss formade jätteödlan som en haj

Den utdöda Prognathodon har hittills avbildats med en ödleliknande kropp. Men nu har den svenske forskaren Johan Lindberg analyserat fossil som visar att den enorma varelsen i stället började likna en haj när den anpassades till ett liv i havet.

Jätteödlan Prognathodon var mer lik en haj än man tidigare har trott, enligt en ny studie. Till exempel hade den asymmetrisk stjärtfena – fast den stora delen pekade nedåt i stället för uppåt, som hos hajarna.
Bild: Johan Lindberg / Wikimedia

Den skräckinjagande Prognathodon var en jätteödla som levde i haven för ungefär 70 miljoner år sedan. Artens utseende har traditionellt beskrivits som ödleliknande, med en stjärt som påminner om ålens. Men nya rön visar att den snarare liknade en haj. Det har den svenske forskaren Johan Lindgren, vid geologiska institutionen på Lunds universitet, kommit fram till genom att analysera ett fossil från Jordanien. Studierna, som gjordes i samarbete med amerikanska och jordanska kolleger, visar att Prognathodon dessutom hade en asymmetrisk stjärtfena, vilket är typiskt för hajar. Men hos Prognathodon pekade den större fenloben nedåt, hos hajarna är det tvärtom.

Prognathodon härstammade från landlevande ödlor. De nya rönen, som är publicerade i Nature communications, visar att arten blev att alltmer hajlik under evolutionens gång. Processen är ett tydligt exempel på så kallad konvergent evolution, att miljön skapar likartade anpassningar hos vitt skilda organismer – som vingarna hos insekter, fladdermöss och fåglar.