Nyhetsåret 2020 med F&F

Corona, covid och virus. Så kan en stor del av nyhetsåret 2020 sammanfattas. Bland våra mest lästa artiklar på fof.se handlar mycket om rådande pandemi. Annat som lockat extra mycket till läsning är vikingar och träning.

Riskfaktorer för att bli allvarligt sjuk av corona identifierade.

Riskfaktorer för att bli allvarligt sjuk av corona identifierade Kinesiska forskare har studerat allvarligt sjuka corona-patienter för att identifiera riskfaktorer för att bli just allvarligt sjuk. Studien visade också att en av patienterna var smittsam i hela 37 dagar.

Vikingens värld mycket äldre än du tror Nordmännens överraskande attack på det engelska klostret Lindisfarne år 793 brukar räknas som start på vikingatiden, men det har länge ifrågasatts. Ny forskning visar att mycket av det vi förknippar med vikingatiden är äldre än så.

Skörhet större dödsrisk än ålder vid covid-19 Hög ålder har sagts vara en riskfaktor för att avlida i covid-19. Svenska forskare visar nu att de äldre patienter som löper ökad risk att avlida är de som rankas högt på en skattningsskala som mäter skörhet.

Laser avslöjar hur bra munskydden är Amerikanska forskare har satt munskydd på prov genom att göra hostningar synliga med laser. Principen är densamma som när solstrålar avslöjar dammkorn i luften.

Sockergelé bildas i lungorna vid covid-19 Umeåforskare har slagit fast att den gel som hittats i lungorna hos de som avlidit i covid-19 består av en speciell, kroppsegen sockermolekyl. Det öppnar för bättre behandling av allvarliga fall av covid-19.

Coronavirus i blodet förutspår allvarlig sjukdom Patienter med covid-19 som har coronavirus i blodet blir oftare svårt sjuka. Dessa patienter bör prioriteras att få virusläkemedel, menar forskarna bakom den nya svenska studien.

Effekten av träning kan snart försvinna Hur länge lever en mitokondrie? De ökar i antal vid intensiv träning – hur länge sitter den effekten i?

Därför har Sverige så många skyddsrum Trots att Sverige tillhör de få europeiska länder som undslapp bombanfall under andra världskriget, är vi bland de bästa i världen på att bygga skyddsrum – hela 65 000 stycken sedan mellankrigstiden. I en ny avhandling söker forskare svaret på frågan: Varför?

Nobelprisad teknik avslöjar virusets minsta delar På rekordtid har forskare kartlagt viktiga proteiner hos det nya coronaviruset – kunskap som kan ge nyckeln till ett läkemedel. Bakom kartläggningen ligger två Nobelprisbelönade metoder, röntgenkristallografi och kryoelektronmikroskopi, och tålmodigt hantverk.

Vikingarna en blandad genetisk skara Vikingarna var inte bara långa blonda nordbor. De var en mix av människor från hela det vidsträckta område där vikingarna handlade och härjade, visar en stor dna-studie.