Nyttigare snacks när barn ser barn laga mat på tv

Jämfört med fett- och sockerrik mat är frukt och grönt svårt att marknadsföra för barn. Men nu har holländska forskare hittat ett sätt som tycks fungera – att visa när jämnåriga lagar nyttig mat på tv.

Text Oskar Alex
Publicerad

Barn formar ofta sitt beteende efter förebilder, vilket forskaren bakom studien säger är en del av problemet eftersom vuxna också äter för lite frukt och grönt.
Bild: Getty Images

400 och 500 gram – så mycket frukt och grönt rekommenderar Livsmedelsverket barn respektive vuxna att äta varje dag. Då minimeras bland annat risken för cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2.

Men i en rapport från Stockholms Universitet slår forskare fast att även om vi nordbor har exemplariska riktlinjer för kost, förtjänar vi kritik för våra faktiska matvanor. När rapporten gavs ut 2017 kopplades tusentals dödsfall till bristfällig diet, bland annat brist på frukt och grönt.

Någon som länge försökt få barn att äta nyttigare är forskaren Frans Folkvord, doktor i sociologi vid Tilburgs universitet i Nederländerna.

Frans-Folkvord
Frans Folkvord, doktor i sociologi vid Tilburgs universitet i Nederländerna.
Bild: Christel Janssen

– Vi har vetat i årtionden att reklam för ohälsosam mat fungerar, eftersom det är mat barn redan gillar, säger han.

Marknadsföring för frukt och grönt går däremot i motvind. Men i en ny studie publicerad i Journal of Nutrition Education and Behaviour, provade hans forskargrupp att låta barn se jämnåriga laga hälsosam mat på tv – och metoden verkar fungera.

Hemliga ingrediensen: lekar

Barnen i studien var mellan 10 och 12 år och delades in att se ett av två program: i det ena tillagades grönsaker, och i det andra hamburgare med pommes frites. I båda fall lagades maten av programledarna och barn, som även fick leka och tävla.

Efteråt fick barnen i studien välja ett tilltugg som belöning i form av äpple, gurka, chips eller salta kringlor. Resultatet visade att de som just sett nyttig mat tillagas på tv var 2,7 gånger mer benägna att välja en hälsosam belöning, jämfört med de som sett programmet med ohälsosam mat.

– Vi misstänkte att tv-programmet skulle ge en viss påverkande effekt, men att det var så många som valde ett hälsosamt alternativ var lite oväntat. I andra studier vi gjort har barn oftast valt den ohälsosamma maten oavsett hur de påverkats innan, säger Frans Folkvord.

Brist på förebilder

Att barn utformar sitt beteende efter andra är dock ingen nyhet, utan en stor del av problemet, säger Frans Folkvord då vuxna helt enkelt äter för lite grönsaker.

Att matvalet påverkades en enda gång säger dock ingenting om hur länge effekten sitter i. För Frans Folkvord är nästa steg är att utveckla en metod som håller i sig.

– Vi har just fått bidrag för en ny studie, och de metoder vi tar fram i den ska vi sedan testa i en stor studie med 25 skolor i Nederländerna och då även följa barnen i mer än ett år, säger han.

F&F i din mejlbox!

Håll dig uppdaterad med F&F:s nyhetsbrev!

Beställ nyhetsbrev

Prenumerera på Forskning & Framsteg!

10 nummer om året och dagliga nyheter på webben med vetenskapligt grundad kunskap.

Beställ idag
Text Oskar Alex
Publicerad

Okategoriserad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor