Så balanserade dinosaurien med sin svängande svans

En ny och förbättrad simulering av Coelophysis bauri visar hur den svängde med svansen för att balansera resten av kroppen när den sprang. Det är ett exempel på att forskare nu kan modellera kroppars interna rörelser mycket bättre än förr.

Coelophysis kan ha levt och jagat i flock. Nu har forskare modellerat hur den använde svansen när den sprang.
Bild: Matt Celeskey

För 220 miljoner år sedan levde Coelophysis i det nuvarande Nordamerika. De var jämförbara med hundar i storlek, och kanske jagade de också i flock på liknande vis som vargar. En internationell forskargrupp har modellerat deras löpsteg i detalj, och kan se hur dinosaurierna måste ha använt svansen som en svängande motvikt för att balansera benens och höfternas rörelse.

– Det är en kul tillämpning med ett utdött djur. Det nya är att modellerna förut inte har kunnat ta med en sådan rörelse, säger Joakim Holmberg, forskare i biomekanik vid Linköpings universitet, som har läst studien.

De motriktade rörelserna i svansen balanserar vridningen i steget, så att Coelophysis kunde springa på ett mer ekonomiskt sätt och använda mindre muskelkraft i varje steg. Det är också anledningen till att vi människor svänger med armarna när vi går och springer.

Simuleringar inuti kroppen

Joakim Holmberg själv har gjort liknande modellberäkningar på människors muskler och skelett för att till exempel förstå skidåkares rörelser. Sådana muskuloskeletala modeller är ett nytt och hett område där mycket händer just nu.

– Man har länge kunnat mäta kraften som påverkar kroppen från utsidan, men att mäta inuti är svårt. Därför är det helt fantastiskt att vi nu börjar få relativt noggranna simuleringar av vad som händer inuti kroppen, säger Joakim Holmberg.

Utöver att förstå utdöda djurs rörelser är detta alltså ett forskningsfält som kan säga mycket om hur vi människor kan fungera bättre och hålla oss friskare.