Bokanmälan: Tilltalande om jordnära ting

Publicerad:

2008-12-01

Att basera en trädgårdsbok på parker i Enköping kan låta smalt, men fungerar alldeles utmärkt. Dels har denna lilla stad faktiskt en uppsättning högintressanta anläggningar, dels har boken ett tilltalande upplägg. Den är inte disponerad utifrån växternas biologi utan efter hur de ser ut: växternas form, färg och hur de kan kombineras så att det ser trevligt ut. Det handlar alltså inte om perenner eller liljor utan om plymer och spiror, om romantiskt rosa och jordiskt brunt, om lagom variation och något för varje årstid.

I sin jordnära anspråkslöshet blir den tematiska dispositionen mycket tilltalande för oss amatörodlare. Både huvudtexten och bildtexterna håller stilen, och till skillnad från en del andra trädgårdsböcker är bilderna både välfotograferade och bra återgivna.

Växtkomposition kan sägas vara en fristående fortsättning på samma författares bok Trädgårdsdesign från 2006, som också var elegant, systematisk och aspektrik.

Litteraturhänvisningar