Ny metod kan hjälpa diabetiker

Viktiga kärl. En ö av mänskliga insulinceller (röd) har transplanterats till en muskel i en mus. Cellön är rikligt försedd med blodkärl (gröna).

Gustaf Christoffersson

Ny metod kan hjälpa diabetiker

Insulinproducerande celler fungerar bättre om de transplanteras till en muskel.

Så kallad typ 1-diabetes beror på att de insulintillverkande cellerna i patientens bukspottkörtel dör. Ett botemedel är att injicera friska celler från en avliden donator i patientens lever, men cellerna överlever bara några år. Nu visar Uppsalaforskare att cellerna fungerar bättre om de i stället placeras i en muskel.

Möss med diabetes fick insulintillverkande celler insatta i bukmuskulaturen, och där frisatte cellerna mer insulin än om de sattes i levern. Kring cellerna i muskelvävnaden bildades nystan av blodkärl, liknande dem de normalt omgärdas av i bukspottkörteln. Sådan kärlbildning syntes även hos tre patienter som fick celler insatta i underarmsmuskulaturen.

– Vi har visat att speciella vita blodkroppar, neutrofiler, bidrar till blodkärlsbildningen – kanske känner de av syrebristen i transplantaten, säger Mia Phillipson vid Institutionen för medicinsk cellbiologi, Uppsala universitet.