Grottan El Sidrón ligger i norra Spanien och innehåller lämningar efter neandertalare som vistades där för 49 000 år sedan.

Paleoanthropology Group MNCN-CSIC; Photo by Antonio Rosas

Neandertalare utnyttjade medicinalväxter

Neandertalarna hade en varierad kost som var anpassad till de lokala ­förutsättningarna. Dessutom försökte de bota sjukdomar med medicinal­växter. Det visar analyser av deras tandsten.

Tandsten innehåller dna från mat och mikroorganismer. Dessa dna-rester kan bevaras under mycket lång tid, och genom att analysera tandsten från neandertalare har ett internationellt forskarteam nu fått ny kunskap om våra utdöda släktingars mat- och levnadsvanor.

Forskarnas analyser visar att neandertalare som levde i en grotta i Belgien för 36000 år sedan jagade stora villebråd. Deras tandsten innehöll dna från ullhårig noshörning och mufflonfår. I norra Spaniens skogar bodde i stället neandertalare som livnärde sig på svamp, frön och mossa.

En individ bland de spanska neandertalarna, en ung man, hade svåra tandbölder. Det har forskarna känt till sedan en tid. De nya analyserna visar att han dessutom hade parasiter i magen – och att han troligen försökte bota sig med medicinalväxter. Det framgår av att tandstenen innehöll dna-rester från popplar, ett växtsläkte som tillverkar det smärtlindrande ämnet salicylsyra. Dessutom upptäckte forskarna dna från mögelsvampar som tillverkar penicillin.