Tatueringarnas färgämnen fångas in av ett slags immunceller i huden.

Bild:
Anand Chandrasekhar et al.

Lättare att sudda bort tatueringar

Celler i huden som blivit färgade av en tatuering lämnar över sitt färgämne till nya celler när de dör. Upptäckten kan leda till bättre sätt att bli kvitt tatueringar.

2018-04-12

En tatueringsnål punkterar huden och släpper in partiklar av färgämnen. En särskild sorts immunceller – makrofager – slukar sedan färgpartiklarna, precis som de slukar smittämnen och annat skräp som kommer in i kroppen.

Länge ansågs färgen bli kvar i makrofagerna livet ut. Nu har forskare i Frankrike upptäckt att makrofagerna så småningom dör och släpper ut sitt färgämne. I experiment på tatuerade möss har forskarna sett att huden sedan bildar nya makrofager som tar upp färgpartiklarna inom några veckor.

I dag används laser för att få bort tatueringar. Kraftiga ljuspulser dödar makrofager så att färgämnet sipprar ut. Därefter kan lymfsystemet spola bort färgen.

Förmodligen skulle laserbehandlingen fungera bättre i kombination med något ämne som hämmar nybildningen av makrofager lokalt i det tatuerade området, skriver de franska forskarna i Journal of Experimental Medicine. På så vis skulle lymfsystemet få mer tid för att tvätta bort färgen innan den hamnar inuti nya makrofager.