Liten sångare flyger högt

Trastsångaren väljer att flyga på extremt höga höjder om den passerar Saharaöknen och Medelhavet under dagtid. Nu undrar forskarna varför.

De små trastsångarna flög på uppemot 6 400 meters höjd.
Bild: Niclas Ahlberg

Med hjälp av en specialdesignad datalogg har forskare för första gången kunnat följa trastsångaren i detalj när den flyttar till och från Sverige under vår och höst. Normalt flyger trastsångaren om nätterna, men när fåglarna gör långflygningar över Medelhavet och Saharaöknen står det nu klart att de flyger även på dagtid för att slippa landa på otillgängliga platser. Mest förvånade blev forskarna över höjden.

Sissel Sjöberg

Tidigare har man sett att småfåglarna flyger kring 2 000 meters höjd, och lite högre när de passerar just hav och öknar. Men de små trastsångarna flög på uppemot 6 400 meters höjd.

– Vi blev exalterade! Det var så häftigt och oväntat. Vi hade inte räknat med att hitta ett så unikt beteende, säger Sissel Sjöberg som är migrationsekolog vid Lunds universitet och en av huvudförfattarna bakom studien.

En medveten strategi

De sammanlagt 14 trastsångarna fångades in vid sjön Kvismaren i Närke och utrustades med varsin platt liten fyrkant på ryggen, ungefär som en ryggsäck. Sensorer registrerade allt från acceleration till barometriskt tryck och temperatur under flytten från Sverige och tillbaka.

Sammanlagt väger dataloggen 1,2 gram, vilket motsvarar mindre än 4 procent av fågelns totala vikt. Dataloggen togs sedan av från fåglarna när de återvände till Kvismaren på våren. Studien är publicerad i tidskriften Science.

Dataloggen som fästes på fåglarnas rygg väger 1,2 gram.

– Tidigare har det gjorts enstaka observationer av småfågel uppe på 5 000 meters höjd, men då har man trott att det har rört sig om en slump. Vår studie indikerar starkt att det är en medveten strategi. Varje gång trastsångarna flög på dagen steg de till mellan 5 000 och 6 000 meters höjd, säger Sissel Sjöberg.

Vill undvika överhettning

Forskarna har flera möjliga hypoteser. Kanske är fåglarnas sikt så pass mycket bättre på hög höjd. Kanske är det ett sätt att undvika rovfåglar som är aktiva om dagarna. Den mest troliga förklaringen är dock att den höga höjden hjälper fåglarna att hålla nere temperaturen och undvika att bli överhettade av solstrålningen.

Nästa steg är att ta reda på om detta är ett unikt beteende hos just trastsångaren, eller om fler arter följer samma mönster. Varje år flyttar flera miljarder sångfåglar till varmare breddgrader och de väljer nästan uteslutande att flyga nattetid. Exakt varför vet man fortfarande inte.

– Om vi kommer på varför de klättrar så mycket på dagen hoppas vi på sikt också kunna förklara mer om varför så många fåglar väljer att flyga på natten. Trastsångaren är en småfågel, och det är förstås kostsamt att ta sig så högt upp, säger hon.

Så håller fåglarna värmen när det är kallt

Klicka för att ladda ner infografiken som PDF.