Annons

MC med vätgas i tanken

Bränslecell ger tyst körning.

Motorcykeln ENV blir den första vätgasdrivna motorcykeln som får köras i Sverige. Den har utvecklats av det brittiska företaget Intelligent Energy, som planerar att börja sälja motorcykeln redan i sommar.

Eftersom motorn drivs av elektrisk ström från en bränslecell, är ENV både tyst och utan växlar. Tillverkarna beskriver körupplevelsen som att åka skidor. Avgaserna består av vatten, som ska vara rent nog att dricka.

Topphastigheten ligger på blygsamma 80 kilometer i timmen. Men det stora problemet lär bli att tanka. Än så länge är vätgas inte godkänt som fordonsbränsle i Sverige. Det gör att motorcykeln måste vara registrerad i exempelvis Norge för att få köras på svenska vägar.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

2

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
11 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Kommentarer

Varför krångla till det, med enkel elektrolys behövs enast en liten del
hho-gas för att effektivisera förbränningen i våra vanliga motorer, och
därmed få mycket rena avgaser. Vid vattenmolekylens resonans
behövs inte någon stor effekt för att skaka isär den (42,8 kHz).
Det finns beskrivningar och byggsatser på nätet, för den som är
intreserad.
En enkel sådan kan spara 20 - 50 % bränsle, i vissa fall mer.
En liter vatten blir ca:1800 liter hho-gas.
Men detta går ju olje- och penning-indusrin emot, för då förlorar
de pengar, staten förlorar skatteintekter och individen blir mer
oberoende och svårare att styra.

Läs mer om detta på www.icas.se

Lägg till kommentar