Här odlas grödor i sand från månen

Växter klarar sig sämre i månsand än i vulkanisk sand från jorden. Det blir en utmaning för framtida odlingar på månen.

Bricka med odlingspluggar, sedd uppifrån. Fyra till vänster ser gröna och kraftiga ut. Tre till höger, de är tanigare.

Växter i sand från månen (till höger) jämförs med samma sorts växt odlad i vulkansand från jorden (till vänster).
Bild: Tyler Jones, UF/IFAS

Om astronauter på framtida månbaser vill ha färsk sallad är det bäst att de inte bara skyfflar in några skopor månsand – regolit – att så sina medhavda frön i. Växter klarar sig nämligen mycket sämre i den än i liknande material från jorden, enligt det första försöket av detta slag.

Forskare från University of Florida använde månsand som hämtats av astronauterna ombord på Apollo 11, 12 och 17 för 50 år sedan. I sanden sådde de frön av backtrav (Arabidopsis thaliana), en liten blomma som växer och mognar fort, vilket har gjort den populär för växtförsök. Som jämförelse sådde forskarna samma art i vulkaniskt material från jorden som är berett för att likna månsanden. Allt vattnades med näringslösning.

Tanken med experimentet var att undersöka hur jordiskt liv påverkas i olika miljöer som människor kan komma att vistas i när vi utforskar rymden. Samtidigt har forskarna baktanken att det är bra att veta hur detta fungerar om människor skulle vilja odla på månen i framtiden.

Plantorna blev stressade

Fröna som såddes på månsand grodde som de skulle, men plantorna och deras rötter utvecklades sämre än på kontrollplantorna. Plantorna visade olika tecken på stress, vilket forskarna förklarar med att månsanden innehåller många reaktiva ämnen. Allra sämst växte plantorna i sanden som hämtades vid den första månlandningen med Apollo 11 år 1969. Den består av material som legat exponerat på månytan mycket länge.

De första odlingarna på månen kan bli hydroponiska, det vill säga odling utan jord. Innan astronauter odlar i månjord behövs mer kunskap om hur materialet kan bearbetas för att bli lämpligt för växter, skriver forskarna i sin rapport.

I sammanhanget är det intressant att de första fröna redan har grott på månen, nämligen bomullsfrön i ett experiment på den kinesiska landaren Chang’e 4 i början av 2019. Det experimentet var ganska kortvarigt, och fröna växte då i material från jorden.