Vita tigrar liknar ljushyade européer

Den vita färgteckningen hos tigrar styrs av samma gen som gav européerna deras ljusa hy.

Vita tigrar lider inte av albinism. Däremot saknar de förmågan att producera vissa pigment.
Bild: Chimelong safari park

År 1958 sköts den sista vilda vita tigern. Sedan dess har den ovanliga färgvarianten endast funnits i djurparker. De vita tigrarna är populära och efterfrågan har medfört en kraftig inavel. Många vita tigrar föds därför missbildade och dödligheten är större än hos gula tigrar. Det har spekulerats i att även den vita färgen skulle vara en form av genetisk defekt. Men nu har ett kinesiskt forskarteam kommit fram till att den vita pälsfärgen är lika naturlig som ljus hy hos människor. De har analyserat arvsmassan hos ett tigerbestånd med både gula och vita individer och funnit att de vita tigrarna bär på en mutation i en gen som kallas SLC45A2 – en gen som hos människor har stort inflytande över hår- och hudfärg. Det finns forskning som pekar på att européernas ljusa hudfärg orsakats av en mutation i denna gen.

Hos de vita tigrarna minskar mutationen förmågan att producera ämnet feomelanin, ett pigment som ger upphov till gula och röda färger. De vita tigrarnas förmåga att producera det svarta pigmentet melanin är dock opåverkad, vilket förklarar varför även vita tigrar har de karaktäristiska svarta ränderna.

Forskarnas slutsats är att de sjukdomar som förknippas med vita tigrar är ett resultat av inavel. Färgvarianten som sådan är naturligt förekommande. Forskarna vill nu undersöka varför evolutionen skapat både gula och vita tigrar.