Annons

Bild: 
Istock

Hur påverkas sömnen av sömntabletter?

Hur påverkas sömnkvalitén av sömntabletter i olika former? Kan det vara bättre att ha vissa nattliga perioder av sömnlöshet för att få kvalitetssömn, när den väl infinner sig, än att sova under påverkan av mediciner?

/Margaretha Letterhag

Det här med sömnmediciner är en komplex fråga, och för att göra det än knepigare ger olika sömnmediciner olika effekter på sömnen för olika personer.

I många fall – kanske de flesta – kan det vara bättre att inte ta sömnmedicin, utan att helt enkelt vänta ut att sömntrycket ger effekt. I normalfallet finns ingen anledning att vara orolig över några nätters kortare sömn, utan kroppen tar igen det när behovet blir stort nog. Förlorad sömn tas också igen i djup snarare än i tid. Det betyder att om man har sovit kortare än vanligt en period kommer man att sova djupare när man väl sover, och behöver oftast inte lägga fler timmar än vanligt på att ”sova igen”.

I vissa fall kan det vara bra att använda sömnmediciner, och man ska inte vara rädd för att göra det när det behövs.

Men det finns problem med att ta sömntabletter ”vid behov”, vilket ofta innebär att man tar dem en eller flera gånger i veckan under många år. Det bästa sättet är i stället att ta medicinen regelbundet under en begränsad period, till exempel en tablett klockan 22 varje kväll i två veckor. Allra helst planerar man i förväg vilken medicin som ska tas, i vilken dos, vid vilken tidpunkt, hur länge man ska ta den och om/hur man ska trappa ner innan man slutar. I de flesta fall är det bästa att börja och sluta med medicinen inom en fyraveckorsperiod.

Att ta sömnmedicin ”vid behov” brukar däremot innebära att man inte har bestämt i förväg om man ska ta medicinen, utan tar den om man på kvällen eller natten känner att man inte kommer att somna utan. Att göra så ökar risken för ett psykologiskt beroende, och ett psykologiskt beroende försämrar sömnkvaliteten, gör det svårare att sova utan medicin, och kan vara svårt att bryta utan hjälp.

/Susanna Jernelöv, leg. psykolog och sömnforskare, Karolinska institutet

Forskning & Framsteg berättar om fackgranskade forskningsresultat och om pågående forskning. Våra texter ska vara balanserade och trovärdiga, och sätta forskningsresultaten i sitt sammanhang för att göra dem begripliga. Forskning & Framsteg har rapporterat om vetenskap sedan 1966.