Ny teori om hur vargen blev tam

Genom att mata vargar med kött blev det mera fett över till istidsmänniskan under de kalla vintrarna – finska forskare presenterar en ny teori om hundens ursprung.

De finska forskarna tror inte att det fanns någon direkt vinst med att börja tämja vargar, men det kostade inte något eftersom det fanns mat åt både människor och vargar.

Människan är en typisk allätare. Vi kan inte leva av enbart kött utan behöver också fett och kolhydrater för att täcka vårt energibehov. Vargen däremot, är en utpräglad köttätare som kan livnära sig på enbart kött månader i sträck. Enligt en ny teori från finska forskare utgör den skillnaden grunden till domesticeringen, som gav oss hunden.

Både vargar och istidsmänniskor var storviltjägare och konkurrerade om samma villebråd. Därför har det varit svårt att förstå varför dessa människor beslutade sig för att tämja vargen, de borde snarare försökt att utrota den. Vintern var en svår period för istidsmänniskan. Kosten var då extra energifattig eftersom det inte fanns några växter att tillgå. Istidsmänniskorna matade sina tama vargar med det magraste köttet från villebråden och åt de fettrikaste bitarna själva. Tack vare den här uppdelningen minskade konkurrensen om maten och domesticeringen av vargen blev möjlig, menar de finska forskarna – som backar upp sin teori med beräkningar av kaloritillgången i villebråden som var tillgängliga för vargar och människor vintertid, vid slutet av förra istiden.

Två tidigare teorier

Det finns två tidigare teorier om domesticeringen. Den ena går ut på att vargen utvecklades till en tidig typ av hund som levde på matrester, vargen domesticerade sig själv. Enligt den andra teorin tämjdes vargen för att hjälpa till med jakten. Maria Lahtinen, specialforskare vid finska livsmedelsverket och huvudförfattare till den nya studien, menar att det finns problem med båda teorierna.

– Vi tror inte att dessa människor skulle acceptera att vargar åt deras rester. Och det är svårt att föreställa sig att avsikten var att skaffa sig en jaktpartner. Det fanns ju inga domesticerade djur än, hur kunde man veta att det var möjligt?

De finska forskarna, som har publicerat sina rön i Scientific reports, tror att det inte fanns någon direkt vinst med att börja tämja vargar, men det kostade inte något eftersom det fanns mat åt både människor och vargar.

– Vi vet att jägare-samlare som finns i dag gillar att ha sällskapsdjur, det är en del av människans natur. Fördelarna kom efter domesticeringen. Hundar kan användas på många sätt, exempelvis vid jakt, som vakthundar och slädhundar.