Digitala gåvor är inte som fysiska

Beteenden på nätet ifrågasätter traditionella teorier om gåvor.
Text Johan Falk
Publicerad

Traditionella teorier före­slår att gåvor mellan män­ni­skor handlar om tjänster och gentjänster. Men i den digitala världen ser det annorlunda ut, enligt en ny doktorsavhandling.

– Det visar sig att de vanliga teorierna inte stämmer på nätet. Online handlar det inte sällan om anonyma kontakter, men det händer ofta att människor gör stora ansträngningar för att hjälpa andra, säger Jörgen Skågeby vid Institutionen för datavetenskap, Linköpings universitet.

I sin avhandling undersöker han bland annat beteendemönster på nät­sajterna Soulseek, Flickr och Facebook. Ofta handlar fildelning om musik, filmer och program, men Jörgen Skågeby menar att det även kan röra helt andra saker.

– Man kan också hjälpa andra att hitta material som de letar efter, dela med sig av sin goda smak eller dela ut sociala data.

Just sociala data som egna bilder kan markera skillnaden mellan bekanta och närmare vänner. Därmed kan vänskapskretsar bli tydligare på nätet än i verkliga världen.

– Ett foto kanske du delar ut till alla, men när fotot får kommentarer blir det mer personligt och då kanske du bara vill att vissa ska kunna se det.

Text Johan Falk
Publicerad

Samhälle & kultur

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor