Bild:
Getty images

Stimulera hjärnan med filosofiska noveller

Publicerad:

2020-10-03

För några år sedan gick filmen Arrival på bio – den handlar om märkliga utomjordingar med ett väldigt annorlunda språk. Filmen är baserad på novellen Berättelsen om ditt liv av Ted Chiang. Han har gjort sig känd för finslipade noveller som utgår från olika ”tänk om”-scenarier. Tänk om den babyloniska kosmologin hade varit en korrekt fysikalisk beskrivning av världen – hur hade universum fungerat då? Tänk om matematikens grunder skulle visa sig innehålla motsägelser. Och så vidare.

När nu Fri tanke ger ut hela Ted Chiangs första novellsamling på svenska är det en ren kulturgärning. Alla som tycker om att kittla sina små grå med nya perspektiv bör kunna uppskatta dessa kluriga berättelser. Gillade du filmen Arrival kan det också vara kul att läsa om idéerna från fysik och matematik som ligger till grund för det märkliga tidsperspektiv som utvecklas i berättelsen.

Litteraturhänvisningar