Vissa fäder ger extra arvsmassa till sina barn

Den rådande uppfattningen inomgenetiken är att cellernas inre kraftverk, mitokondrierna, bara går i arv på mödernet hos människan.Den kunskapen har använts inom släktforskning. Men nya studier visar att barn också kan ärva mitokondrier från pappan.

En fyraårig pojke med svaga och ömmande muskler hamnade på ett sjukhus i Cincinnati, USA. Läkarna misstänkte att det var något fel på hans mitokondrier, de bakterieliknande strukturer inuti kroppens celler som sköter omsättningen av energi.

Mitokondrierna är kända för att gå i arv på mödernet. Det är något som släktforskare använder för att följa kvinnliga släktlinjer bakåt i tiden. Men det visade sig att den fyraårige pojken hade mitokondrier från både sin mamma och sin pappa, enligt en rapport i tidskriften PNAS.

Författarna beskriver sammanlagt sjutton individer från tre olika familjer som har ärvt mellan en fjärdedel och tre fjärdedelar av sina mitokondrier från sin pappa.

– Det är väldigt sällsynt. Vi bedömer att det påverkar en person av ungefär 10000, säger Taosheng Huang, medicinsk genetiker vid Cincinnati children’s hospital medical center.

Mitokondrier innehåller en egen uppsättning gener som är skild från kromosomernas arvsmassa. I en äggcell förstörs normalt alla mitokondrier som kommit in via spermien.

Ännu finns inga belägg för att någon människa ärvt alla sina mitokondrier från sin pappa. Enligt Taosheng Huang betyder det att släktforskare även i fortsättningen kan utgå från att gentester av mitokondriernas arvsmassa ger en korrekt bild av kvinnliga släktlinjer.