Djuphavsfisk värmer sig med åkarbrasor

Fiskar är vanligtvis kallblodiga men glansfisken utgör ett undantag. Den har speciella anpassningar som medför att den kan hålla värmen även i iskallt vatten.

En glansfisk utrustas med en värmemätare som kan registrera kroppstemperaturen på olika vattendjup.
Bild: NOAA Fisheries, Southwest Fisheries Science Center

Genom att utrusta djuphavslevande glansfiskar, Lampris guttatus, med värmemätare har amerikanska forskare visat att fisken har en kroppstemperatur som är fem grader varmare än det omgivande vattnet. Glansfisken är alltså inte kallblodig som andra fiskar utan snarare varmblodig.

Glansfisken simmar med hjälp av bröstfenorna och har därför ovanligt kraftig bröstmuskulatur. Bröstfenorna är alltid i rörelse och muskelarbetet värmer upp kroppen – på samma sätt som när vi gör åkarbrasor.

Glansfisken har dessutom en slags värmeväxlare som bevarar kroppsvärme. Fiskar kyls ner när blodet syresätts i gälarna. Men hos glansfisken så är ådror med varmt blod från fiskens inre lindade runt ådror med kallare blod från gälarna, så att värme förs tillbaka in i kroppen.

Den höga kroppstemperaturen gör glansfisken till en aktiv jägare – till skillnad från många andra djuphavsfiskar som passivt väntar på att byten ska dyka upp. Tonfiskar och vissa hajar kan tillfälligt höja temperaturen i vissa kroppsdelar. Men glansfisken är den enda kända fiskarten som kan bibehålla en hög temperatur i hela kroppen, menar forskarna som publicerade rönen i Science.