Krabbor kan minnas vägen i en labyrint

Krabbor kan lära sig att hitta genom en labyrint, och dessutom minnas vägen två veckor senare. Det visar brittiska forskare i en studie av strandkrabbor, samma art som är vanlig längs Sveriges kuster.

Att förstå hur havsdjur fungerar är viktigt för att kunna förutspå hur de skulle påverkas av stigande temperaturer i världshaven.

Under fyra veckors tid fick krabborna träna på labyrinten, som innehöll tre återvändsgränder och krävde fem riktningsbyten. Som belöning i andra änden fanns en mussla. Krabborna blev snabbare och snabbare på att hitta vägen, och dessutom mindes de den när de fick ett ”examensprov” efter två veckor utan träning. Då utan belöning, för att vara säkra på att de inte luktade sig fram.

Resultaten är viktiga eftersom vi vet väldigt lite om de mentala förmågorna hos marina ryggradslösa djur, enligt biologen Ed Pope som lett experimenten.

Varför behöver vi då veta något om krabbors intelligens? Jo, vi måste förstå hur de vanliga havsdjuren fungerar för att kunna förutse hur de påverkas av exempelvis snabbt stigande temperaturer i världshaven, menar författarna till artikeln som publicerats i Biology Letters.

labyrint
Labyrinten hade tre återvändsgränder och krävde fem riktningsbyten.
Bild: Swansea University