Volvo var först ett kullager

Ett varumärke som i dag är värt miljarder tillkom för helt andra syften.
Publicerad

De flesta av oss tror nog att namnet Volvo – som betyder ”jag rullar” på latin – valdes som lämpligt namn åt den nya bil vars prototyp konstruerades för exakt 75 år sedan, sommaren 1926.

Men så var det inte alls, avslöjar Göteborgsprofessorn Alvar Ellegård. Redan 1915 ansökte Svenska Kullagerfabriken (SKF) om registrering av varumärket Volvo. Samtidigt startades ett helägt dotterbolag, AB Volvo, och SKF beslöt att projektera en fabrik i USA där man avsåg att ”för bilindustrins räkning tillverka det s k Volvolagret, ett prisbilligt, enkelradigt kullager”.

Tio år senare ställde SKF det då vilande patentbolaget Volvo till förfogande för det egentliga bilföretagets grundare, Assar Gabrielsson och Gustav Larsson. SKF beslöt även att teckna ett aktiekapital om 200 000 kronor i AB Volvo och hyrde ut Nordkulans tomma fabrikslokaler på Hisingen. Ett av skälen till denna händelsekedja var att Volvo ansågs vara ”ett passande namn även för den nya produkten”.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor